Endorfiner og antioksidanter- to ord som gjør mye for den psykiske helsen din!

Antioksidanter- hjernens vind

Kort fortalt beskytter antioksidanter cellene i kroppen vår mot blant annet kreft og hjertesykdommer. Det gjøres ved at antioksidantene delvis stopper oksidasjonsprosessen slik at ikke skadelige, kjemiske reaksjoner får fortsette fritt. Vi kan selv tilføre kroppen antioksidanter ved å spise f.eks. frukt, grønt, nøtter, og bær. Det finnes også antioksidanter i vin, kaffe, te og sjokolade! Men, alt med måte så klart.

Når du blir eldre har hjernen over lang tid vært utsatt for oksidativt stress, jo eldre du blir jo mer vanskelig blir det for hjernen å fungere som før. Det er som om et skylag legger seg over hjernen og blir tettere og tettere, og hvor vinden er totalt fraværende i forhold til å lette på skydekket. Antioksidanter, i spesielt blåbær er gunstig for å sette fart i en slik vind. Med andre ord så trenger hjernen psykisk trim, så vel som fysisk. Du må ta vare på begge deler!

Endorfiner- «kroppens eget morfin»

Endorfiner er et kjent ord for mange, og omtales ofte som kroppens eget morfin. Det er fordi endorfiner frigjøres i kroppen når du f.eks. skader deg, og kan da gi smertelindring. Endorfiner er et signalstoff som hjernen sender ut. Det samme stoffet skilles også ut når du er forelsket, og gir deg en euforisk følelse. Etter at du har trent gir endorfinene deg en følelse av velvære som varer lenge. Og hvem vil ikke oppleve dette gang på gang? Om du da kombinerer en lang gåtur enten på fjellet, eller i skogen, hvor du samtidig plukker bær, så har du to goder som er med på å bygge oppunder en god psykisk helse. Om du er ung eller gammel, spiller ingen rolle, for det hjelper ikke å ha god kondisjon og velformede muskler om ikke hjernen også får hjelp.

Du blir eldre, og heldigvis for det, tenker du. Og det skal du tenke, med i tiden fremover blir det fler eldre i samfunnet vårt, og med det flere eldre med depresjon, demens og moderat depresjon/angst. Dette kommer av endringer av å f.eks. miste ektefelle, venner og andre familiemedlemmer. I tillegg kommer også svekket fysisk helse. Forebygging er derfor svært viktig. Start med å lage deg gode rutiner for trening. Hva liker du best? Gå tur i skogen, padle kajakk, svømme, løpe, danse, yoga? Ønsker du å gjøre dette alene, eller vil du ha med deg noen? Det finnes som oftest tilbud i din kommune som er for mennesker over 65 år. Trener du sammen med andre stimulerer du også dine sosiale evner. Samspill og samhandling med andre mennesker er med på å forebygge blant annet depresjon.

Så finn ut av hvilke antioksidanter du liker, trim hjernen din så vel som kroppen, og gjerne sammen med andre mennesker. Innen kort tid vil du merke god fremgang og snart skal du se at du er i full gang med å både shoppe barnevarer til barnebarna, velge deg ut en god flaske vin og gå en lang tur med noen du liker.

Share if you like!

Les mer?