Trening i naturen

Det å holde seg frisk skal ikke lage stress, så hvorfor jage på et treningssenter om du har dårlig med tid. Bruk det du finner nesten rett utfor døra, eller det du går forbi på helgens tur. Naturen er et utmerket treningssenter, både for store og små. Her finner man utfordringer både når det gjelder balanse, styrke og kondisjon. Ta for eksempel det treet som har falt over stien. Ikke gå rundt, bruk det. Klatre over eller kryp under, kanskje det er såpass lavt at du klarer hoppe over? En utmerket utfordring for også for barna.

Ditt nærmeste treningssenter

Trening er blitt et fokusord her til lands. Holde seg i form, være frisk og videre. Samtidig føler mange på tidspresset, og ender hjemme i sofaen med dårlig samvittighet i stedet for. Det er absolutt ikke helsefremmende. Naturen har et enormt potensiale for å holde deg i form. Det trenger ikke engang være vanskelig tidsmessig. Bruk bakker, korte og lange. Gå opp i et tempo hvor du klarer å snakke med korte setninger, helst uten pauser om du klarer. Godt for kondisen. Små og store steiner kan brukes til å gå opp noen steg og ned igjen. Et kort stopp, med opp og ned noen ganger på hver fot, gjør godt for muskler i bak og bein. Ikke forlenger det turen noe særlig heller.

Bedre mental og fysisk helse

Naturen som treningssenter er ikke bare godt for deg fysisk. Du får samtidig alle de mentale fordelene naturen gir oss. Du kjenner kanskje allerede til at vår mentale og fysiske helse er avhengige av hverandre, noe som selvsagt kry er opptatt av. Trening i naturen gir deg dermed både en sterkere kropp og en bedre mental helse. Når disse tingene er i samsvar med hverandre er du mer motstandsdyktig for hverdagens små og store utfordringer. Alt fra forkjølelsen som «går» på jobben til å kunne takle stressfulle perioder. Prøv deg litt frem med øvelser du kan bruke ute. Gjør det til en utfordring å finne en ny øvelse hver gang du er ute i naturen.

 

Share if you like!

Les mer?