Viktigheten av trening for god psykisk helse

 

Uansett om man sliter med psyken eller ikke, er det viktig å trene. Trening kan nemlig også fungere forebyggende mot psykisk sykdom i fremtiden, og hjelper deg også hvis du sliter med stress på jobb eller i privatlivet. Og det skal faktisk ikke så mye til før du begynner å merke fordelene ved lett fysisk aktivitet.

At trening er bra er kjent blant de fleste, men visste du at også det å gå barbeint kan være bra for psykisk helse, dette er et godt eksempel på at det ofte ikke skal så mye til. Og det er vel gladnyheter for de fleste?

Helsemyndighetene anbefaler 30 minutter lett aktivitet hver dag, og det holder med en gåtur hvor man smått får opp pulsen. Men har man ork kan man selvsagt også dra på treningssenteret og ta en real treningsøkt, dette kan føles ekstra godt hvis man er sint – eller har mye stress i kroppen som trenger å bli forløst.

Det er viktig å føle på kroppen hva man orker når man skal trene, men det er også viktig å pushe seg selv litt når man har en dårlig dag – og føler at man ikke orker. Hvis man først setter i gang med treningen, er det sjeldent at man angrer – og man føler seg som regel mye bedre etterpå. Prøv å husk på det neste gang du føler for å hoppe over treningsøkten.

Sliter du med å finne motivasjon kan det være fint å finne en venn du kan trene sammen med. Har du en stående avtale med en venn er sjansen mye mindre for at du kommer til å avlyse treningsøkten, og dere kan hjelpe hverandre med motivasjon og lyst. Men vær gjerne åpen med vennen dine om det du går igjennom, slik at han eller henne forstår hvis du ikke er så snakkesalig eller ender opp med å avlyse en avtale. For det er viktig å huske på at det faktisk er lov å avlyse en gang i blant.

Men om du ønsker å trene alene kan du selvsagt også gjøre det, og det er helt opp til deg hvilken type treningsøkt du ender opp med. Noen liker å sykle, andre liker å svømme eller jogge seg en tur, men som nevnt ovenfor er det helt greit med en gåtur også. Men hvis du har lyst til å utfordre deg selv litt kan du jo for eksempel prøve yoga eller en bootcamp? Dette er to helt forskjellige treningsformer, med ulike fordeler og ulemper, men til felles har de at de er bra for helse. Ønsker du en skikkelig hard treningsøkt, er en bootcamp å anbefale, mens ønsker noe mer nedtonet er kanskje yoga den riktige treningsformen for deg.

Share if you like!

Les mer?